Skutečná cena – po přečtení to bude i vaše zodpovědnost.

Už jste viděli dokument The True Cost (Skutečná Cena)? Mlčení Jehňátek je proti tomu romantický film. I proto, že tohle je realita.

Ukazuje Bangladéšské fabriky na oblečení, jejich zaměstnance a podmínky práce. Je o ignoranci a bezohlednost k lidským bytostem, ale taky k přírodě a jejím zdrojům. Je o produkci bavlny a hromadných sebevraždách zemědělců. Je o ženách, které se musí vzdát svých dětí. O umírání, nemocech a utrpení. Tohle všechno pro tričko za 4 eura, které si nakonec ani neoblečeme.

Je o konzumu, konkrétně o „fast fashion“ (rychlé módě). 

Bezohlednost naší „vyspělé“ společnosti a honba za penězi je opravdu šílená. Je to záležitost nás všech. Každý nakupuje v obchodech jako H & M a jim podobným.

Nabídka je jen tam, kde je poptávka.

Mnoho lidí vůbec neví, co vše je v pozadí módního průmyslu. Mnoho lidí to ví, protože to třeba četli nebo viděli v televizi nebo v dokumentech. Tyto to třeba i naštve, na chvíli možná i omezí nákupy, ale pak se na to většinou zase zapomene a jede se dál. Jen málo lidí to opravdu změní. Nevíme, jak jim pomoct. Říkáme si, že my sami stejně nic nezměníme. To ale není pravda.

Ti místní lidé, kteří vystupují v těch dokumentech doufají, že to evropští či američtí obyvatelé uvidí a pomohou jim.

Můžeme s tím vůbec něco dělat?

Abych se dozvěděla, jak můžu pomoct nebo co se vůbec dělo dál po odvysílání dokumentu, zeptala jsem se na oficiálních stránkách filmu The True Cost. Do druhého dne mi odpověděli následující:

„Eliško,

Děkujeme za kontaktování a Vaše milé slova o našem filmu, The True Cost.

Tady je několik způsobů, jak se můžete zapojit a rozšířit zprávu ve vaší zemi:

  • Můžeš se zaregistrovat a promítat kopii filmu ve vaší komunitě
  • Můžeš být dobrovolníkem a pomoct nám s distribucí – posíláním e-mailů skupinám, kteří by mohli mít zájem shlédnout nebo zakoupit film
  • Můžeš poskytnout finanční podporu za promítání (nebo několik), což znamená zaplacení licenčních poplatků, aby ostatní mohli shlédnout film zdarma.
  • Můžeš se podívat na stránku „Buying Better“ (lépe nakupovat) na stránkách filmu The True Cost a tam si přečíst, jak nakupovat inteligentněji a kde najdeš seznam úžasných ekologických a humanistických firem, které můžeš podpořit.

Dejte mi vědět, pokud máte něco konkrétního, co byste chtěli začít dělat. Ještě jednou si ceníme vaší podpory.

Zdraví,

Glori“

  1. INFORMOVANOST

Licence na promítání dokumentu například ve škole stojí 150 dolarů. Ptala jsem se, jestli existuje nějaké hnutí nebo jestli se konají nějaké demonstrace, to jsem se ale nedozvěděla. V podstatě jim jde asi hlavně o distribuci filmu.

Ano.

Měli bychom dbát na informovanost. Nemůžeme s tím nic udělat, pokud o tom nevíme. Sdílet. Není nic jednoduššího.

Měli bychom začít u svých dětí. To oni budou vytvářet naší budoucnost. Narodily se do konzumního života a často ani nevědí, odkud pochází mléko (I když u nás v ČR to není myslím, ještě tak hrozné). Není žádné „strašení“ jim ukázat realitu. Je to tak, jak to je a pokud se to má změnit, musíme být vědomí. Měly by už od základní školy vědět, odkud se věci berou, aby se pak mohly svobodně rozhodnout. Je to stejné, jako když nás ve škole brali na dokumenty o drogové závislosti. Taky se nám nelíbil obsah, ale účel to možná plnilo. Říkali tomu prevence. Doba se změnila a možná bychom mohli změnit i informace, které dětem ukazujeme ve školách. Hnout se kupředu a být trochu aktuální.

Tímto chci pobídnout všechny pracovníky ve školství, kteří by mohli podpořit promítání takových nebo jim podobných dokumentů ve školách.

  1. ČINY

Měli bychom si uvědomit, že se nás to týká. Když už o tom jednou víme, neseme větší zodpovědnost za své chování. Pokud nejste úplní ignoranti a sobci, měli byste v sobě pocítit soucit k lidem, k přírodě a podle toho změnit své chování.

Můžeme toto oblečení přestat kupovat a zaměřit se na fair trade oblečení nebo oblečení z bio bavlny.

Můžeme nakupovat od českých firem

Můžeme nakupovat méně.

Na co ale nejvíce uslyší firmy, které tyto praktiky provádějí, jsou peníze. Např. ve Francii to vědí moc dobře. Stávky a demonstrace jsou tam téměř na denním pořádku.

Představte si celoevropskou týdenní stávku, kdy se nepůjde nakupovat do obchodních center. Demonstrace před těmito obchody a jejich ředitelstvími.

V jednotě je síla. Je to naše jediná síla. Když se lidé sjednotí, mohou dosáhnout čehokoliv!

Pokud máte zájem spolupracovat, mrkněte na dokument, který je ke stažení na ulozto.cz a sdílejte nebo pište do komentářů. Děkuji.

Autorka: Eliška J.