Meditace – vypnout mysl nebo vizualizovat?

Everything is Consciousness
Všechno je vědomí(m)

Možná si také kladete otázku, co je lepší a hlavně, co je správné – jestli je lepší meditovat tak, že se snažíte vyprázdnit mysl anebo řízená meditace, kde je klíčová vizualizace?

Moje mamka se mě už poněkolikáté ptá na tu stejnou otázku poté, co jí sdělím, že jsem si dělala meditaci na určité energetické centrum. Namítá „Vždyť při meditaci máš přece vyprázdnit mysl!“ Pokud má někdo stejné úvahy, tady je můj úhel pohledu pro ty, kteří tápou.

Je samozřejmě více typů meditací. Existuje typ meditace, kdy se snažíte vyprázdnit hlavu a na nic nemyslet. Snažit se zůstat co nejdéle v tomto stavu, případně se pouze soustředit na dech – to abyste měli záchytný bod a zabránili tak myšlenkám nenápadně se vám honit v hlavě. Pokud se vám přece jen myšlenky vynoří, nebojovat s nimi, ale nechat je volně odplynout a stát se pozorovatelem. Takhle to píší ve většině duchovních knih a článcích, že ano?
Pokud jste začátečníci a děláte tuto meditaci, asi už jste přišli na to, že udržet prázdnou hlavu není tak jednoduché, jak to vypadá. Myšlenky a ego mají svou vlastní inteligenci a většinou si najdou cestičku, jak se vám dostat „pod kůži“. Ze začátku jsou hlasité a viditelné, ale jak začnete zbystřovat a budete to praktikovat, začnou být více nenápadné a záludnější. Někdy to je jen myšlenka typu „Já vůůůůbec na nic nemyslíííím, tralalááá“ anebo „Nebude lepší, když si k tomu lehnu?“ Nebo „Jak dlouho už se mi to asi daří?“. Vlastně chvíli trvá, než si všimnete, že zase uvažujete. Jsou to prostě potvůrky a není radno je podceňovat. A když už konečně přestanete myslet, zjistíte, že jste si schrupli :-)I když se soustředíte na dech, můžou přicházet myšlenky jako „dýchám správně?“

Samozřejmě tréninkem se vaše bdělost zvyšuje a meditace se daří více a více. Dle mého názoru je to ale ta nejobtížnější mistrovská meditace. Může ale jít lépe lidem, kteří mají pohodový život a ničím se netrápí a neřeší žádné složité situace. Jinak bych ji doporučila spíš lidem, kteří potřebují buď jen na chvíli vypnout a nemají moc času nebo se jí vážněji věnovat až když máte s meditacemi dostatek zkušeností a dokážete ovládat své myšlenky, abyste zbytečně neztratili motivaci.

Jiná varianta jsou řízené meditace, kdy je řídí nějaká osoba, guru, duchovní učitel atd. nebo si je můžete řídit sami. V ní se používají různé afirmace a vizualizace. Já osobně upřednostňuji začít s těmito meditacemi. Když jsem zkoušela na nic nemyslet, prostě mě to nebavilo 😀 Tady dělám konkrétní činy, které vedou ke konkrétním výsledkům, které dostávám a které mě motivují meditovat.

Taky mi ale trvalo, než jsem jim přišla na chuť. Problémem může být osoba, která meditaci řídí, její hlas nebo cokoliv jiného. Taky byste měli k osobě, která meditaci řídí, mít důvěru (ne slepou důvěru). Vyvarujte se meditací s afirmacemi, kde se používá předpona – ne- nebo se v ní používají slova, které nechcete slyšet, jako je třeba slovo „nemoc“. Třeba „nemoc odchází“ zní nevinně, ale lepší volba slov je prostě „mé tělo je v harmonii“. Můžete si tak kvůli špatné volbě slov dostat do podvědomí ještě více „bordelu, než už tam máme“.

Mně osobně vyhovují řízené meditace od Petra Chobota, které jsou dle mého názoru opravdu dokonalé. Vyhovuje mi i jeho hlas a praktický a konkrétní přístup, kdy vím přesně, co dělám a proč to dělám. Jsou to cvičení určená na čištění a posilování energie v energetické soustavě člověka. Jak víme, každé centrum souvisí s určitými orgány i situacemi v životě, takže podle toho, čeho chceme dosáhnout, vybíráme konkrétně cílené meditace. Všechny mají stejný koncept, kdy se začíná relaxací, dechem, obecnou vizualizací, kdy si představím tělo průhledné a obrovské a pak už se meditace zaměřuje na konkrétní centra a na závěr se upevníte v tom, že co se stalo během meditace je pravdivé a nezvratné.

U vizualizací samozřejmě platí, že
– čím lepší a reálnější máte představivost (je dobré se učit od dětí nebo se inspirovat například z pohádky Malý Princ či Petr Pan), tím je výsledek lepší

– čím více jste schopni věřit tomu, že to co si představujete je realita (JE to realita, takže to je stačí přijmout), tím je výsledek lepší

– je dobré cítit fyzicky to, co děláte (to může přijít až časem, ale taky velmi brzy a v tu chvíli vás to začne opravdu bavit a motivovat!). S fyzickými pocity přichází více víry a jistoty že to, co děláte je opravdu realita a nejen „nějaká vizualizace“. Nezapomínejte, že vizualizace je KONCENTROVANÁ MYŠLENKA a má tudíž větší sílu než myšlenka.

– Nezapomínejte ani, že čím více smyslů jste schopni zapojit, tím reálnější se to stane a matrix to jednodušeji přijme jako hotovou věc, o což nám právě jde 😉

– Rada pro skromné lidi – netroškařte a nechte skromnost stranou při představě těla jako obrovské a při vdechování energie z kuželů světla nebo prány, která do vás proudí.

Někdo ale dělá Oshovy meditace, někdo meditace od Doreen Virtue atd.. S těma moc zkušeností nemám, takže se k tomu nebudu moc rozepisovat. V každém případě pokud Vám vyhovují a něco vám dávají, je to výborné. U mně už se to zase začíná měnit, začátek meditace si řídím sama a pak už se snažím být jen pozorovatel a mít vypnutou mysl. Dávám takhle prostor informacím nebo radám, které potřebuji aktuálně.

Důvodů, proč meditovat, je mnoho. Pokud jste dočetli až sem, určitě máte ten svůj, takže je psát nebudu.

Přeji vám hodně inspirace, vhledů, zážitků nebo jen příjemně strávených chvil v meditativním stavu.

Autorka: Eliška J.